Fra skapet til garderoben - de neste stadiene av barnets utvikling
Når du lager et barne rom er det smart å dele det inn i tre nivåer. Det laveste nivået er ment for spedbarn. Skap og hyller og andre oppbevarings steder bør inneholde de tingene som oftest brukes av unge (leker, klær, bøker) slik at barnet når dem når som helst. Møbler, lærebøker og, selvfølgelig, klær bør først og fremst være det som er tilgjengelig for barnet. Den delen eller "sonen" som blir lengst uberørt av barnet i tidlig alder er den sonen som oftest blir "foreldresonen" på det tidlige stadiet. Der bør du sette ting som barnet sjeldent bruker, eller bare de som det ikke kan bruke selv. Etter hvert som barnet utvikler seg, vil også de neste sonene være innenfor rekkevidde, og over tid vil det også inkludere "foreldresonen". På denne måten lærer tenåringer ubevisst meningen med deres egen modning. Nå må de overta noe av foreldrenes ansvar og en del beslutninger må tas selv. Læring av ansvar som følge av endringer i miljøet bør starte fra en tidlig alder. Når et barn får sitt eget rom bør vi lære ham om behovet og verdien av å ta vare på møbler og utstyr. Dette er med tanke på at de fra nå av er disse møblene barnets ansvar. Denne typen utvikling og evnen til å ha noe for seg selv er ikke bare en utfordring for barnet, men også en faktisk glede. Det samme gjelder pulten. Npr det kommer til dette møbelet, vent til barnet begynner på skolen. Det vil være et slags symbol for å vokse opp og kunngjøringen om endring. Fra nå av vil læring og utvikling være i fokus.
|